Skip to main content

Time to rethink beyond engineering ๐Ÿค”

USA produces around 1 lakh Engineers per year for a $ 16 Trillion Economy.
India produces 15 lakhs Engineers for a $ 2 Trillion Economy.
Image result for rethink"The earlier mass recruiting sector was Manufacturing. It used to recruit from the core branches like Electrical Mechanical, Civil etc. But, Manufacturing is relatively stagnant at 17% of the GDP. So the core branch placements have become very difficult.
The more recent mass recruiter was the IT sector. It grew from scratch to almost 5% of the GDP in a short time. IT Employed millions of engineers.
Now, IT is also  saturating. Only good, skilled IT Engineers are in demand.
If you look at the sectoral composition of Indian economy, most of the sectors do not need engineers. Tourism is 10% of the GDP, does not require engineers. Financial sector, Trade, Hotels and Restaurants do not require engineers. Requirement of engineers in Health, education, Agriculture is also negligible.
More than 50% of the GDP has no role for Engineers. Still most of Indian youth are becoming Engineers. The  situation is not sustainable .
Demand is low while  supply is high. Over and above this, skill level of an average engineer is poor, almost its non-existent in many cases. If we leave aside the top 100–200 colleges, most fresh engineers have no idea of what they studied. Ask a fresh mechanical engineer, can s/he design a simple frame?
Today the situation is that most engineers are working in a field that has no connection to what they have studied in the college. This is a waste of resources.
Engineering degree does not come cheap. It costs about 10-15 lakhs. For poor parents, its a huge burden. When their son / daughter is not able to secure a job, they are devastated.
For the nation, you can calculate the loss. Leave around 1 lakh engineers that NASSCOM says are employable. The rest 14 lakhs have each wasted 10 lakhs of fees. That totals to around $ 20 Billion. Almost equal to the Government’s spending on healthcare. Over this, there is loss of human capital.
We need to replan the whole engineering education system. Cut down on the number of colleges and improve the quality in the rest.
Also students should explore other career options than everyone becoming Engineers.
So, share this to your relatives/parents/12th pass students and help them in planning their education appropriately.

Comments

Popular posts from this blog

Wallpaper Guru Rajendra Suri ji Ma. sa.

               Dada Gurudev @ Mohankheda Tirth

We both left home at 18

We both left home at 18. You cleared JEE, I got recommended. You got IIT, I got NDA. You pursued your degree, I had the toughest training. Your day started at 7 and ended at 5, Mine started at 4 till 9 and Some nights also included. You had your convocation ceremony, I had my POP. Best company took you and Best package was awarded, I was ordered to join my paltan With 2 stars piped on my shoulders. You got a job, I got a way of life. Every eve you got to see your family, I just wished i got to see my parents soon. You celebrated festivals with lights and music, I celebrated with my comrade in bunkers. We both married, Your wife got to see you everyday, My wife just wished i was alive. You were sent to business trips, I was sent on line of control. We both returned, Both wives couldn't control their tears, but You wiped her but, I couldn't. You hugged her but, I couldn't. Because I was lying in the cof

เค•ाเคถ เคฎें เคฎोเคฌाเค‡เคฒ เคนोเคคा

Plz read once before its very late !!! เคตเคน เคช्เคฐाเค‡เคฎเคฐी เคธ्เค•ूเคฒ เค•ी เคŸीเคšเคฐ เคฅी |  เคธुเคฌเคน เค‰เคธเคจे เคฌเคš्เคšो เค•ा เคŸेเคธ्เคŸ เคฒिเคฏा เคฅा  เค”เคฐ เค‰เคจเค•ी เค•ॉเคชिเคฏा เคœाเคšเคจे เค•े เคฒिเค  เค˜เคฐ เคฒे เค†เคˆ เคฅी | เคฌเคš्เคšो เค•ी เค•ॉเคชिเคฏा  เคฆेเค–เคคे เคฆेเค–เคคे เค‰เคธเค•े เค†ंเคธू เคฌเคนเคจे เคฒเค—े | เค‰เคธเค•ा เคชเคคि เคตเคนी เคฒेเคŸे mobile เคฆेเค– เคฐเคนा เคฅा |  เค‰เคธเคจे เคฐोเคจे เค•ा เค•ाเคฐเคฃ เคชूเค›ा । เคŸीเคšเคฐ เคฌोเคฒी , “เคธुเคฌเคน เคฎैंเคจे เคฌเคš्เคšो เค•ो  ‘เคฎेเคฐी เคธเคฌเคธे เคฌเคก़ी เค–्เคตाเค‡เคถ’ เคตिเคทเคฏ เคชเคฐ เค•ुเค›  เคชंเค•्เคคिเคฏा เคฒिเค–เคจे เค•ो เค•เคนा เคฅा ; เคเค• เคฌเคš्เคšे  เคจे เค‡เคš्เค›ा เคœाเคนिเคฐ เค•เคฐी เคนै เค•ी เคญเค—เคตเคจ เค‰เคธे  Mobile เคฌเคจा เคฆे | เคฏเคน เคธुเคจเค•เคฐ เคชเคคिเคฆेเคต เคนंเคธเคจे เคฒเค—े | เคŸीเคšเคฐ เคฌोเคฒी , “เค†เค—े เคคो เคธुเคจो เคฌเคš्เคšे เคจे  เคฒिเค–ा เคนै เคฏเคฆि เคฎै mobile เคฌเคจ เคœाเคŠंเค—ा, เคคो  เค˜เคฐ เคฎें เคฎेเคฐी เคเค• เค–ाเคธ เคœเค—เคน เคนोเค—ी เค”เคฐ  เคธाเคฐा เคชเคฐिเคตाเคฐ เคฎेเคฐे เค‡เคฐ्เคฆ-เค—िเคฐ्เคฆ เคฐเคนेเค—ा |  เคœเคฌ เคฎै เคฌोเคฒूँเค—ा, เคคो เคธाเคฐे เคฒोเค— เคฎुเคे เคง्เคฏाเคจ  เคธे เคธुเคจेंเค—े | เคฎुเคे เคฐोเค•ा เคŸोเค•ा เคจเคนीं เคœाเคฏेंเค—ा  เค”เคฐ เคจเคนीं เค‰เคฒ्เคŸे เคธเคตाเคฒ เคนोंเค—े |  เคœเคฌ เคฎै mobile เคฌเคจूंเค—ा, เคคो เคชाเคชा เค‘เคซिเคธ เคธे  เค†เคจे เค•े เคฌाเคฆ เคฅเค•े เคนोเคจे เค•े เคฌाเคตเคœूเคฆ เคฎेเคฐे  เคธाเคฅ เคฌैเค ेंเค—े | เคฎเคฎ्เคฎी เค•ो เคœเคฌ เคคเคจाเคต เคนोเค—ा,  เคคो เคตे เคฎुเคे เคกाเคŸेंเค—ी เคจเคนीं, เคฌเคฒ्เค•ि เคฎेเคฐे เคธाเคฅ  เคฐเคนเคจा เคšाเคนेंเค—ी | เคฎेเคฐे เคฌเคก़े เคญाเคˆ-เคฌเคนเคจों เค•े  เคฌीเคš เคฎेเคฐे เคชाเคธ เคฐเคนเคจे เค•े เคฒिเค เคเค—เคกा เคนोเค—ा |  เคฏเคนाँ เคคเค• เค•ी เคœเคฌ mobile เคฌंเคฆ เคฐเคนेंเค—ा, เคคเคฌ เคญी  เค‰เคธเค•ी